Naast landelijke initiatieven wordt er in de gemeente Súdwest-Fryslân van alles dichtbij, in de wijk of in het dorp georganiseerd. Klik op de link om naar de pagina met lokale initiatieven te gaan!
Lokale initiatieven Stichting Sociaal Collectief - Lees verder

Landelijke initiatieven

In Nederland zitten bewoners misschien thuis, maar niet stil. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er allerlei burgers en organisaties die zich inzetten om anderen te helpen. Hier vind je diverse initiatieven die in het land plaatsvinden.

Mantelzorg.nl

Voor Mantelzorgers

Als mantelzorger wil je weten waar je rekening mee moet houden in de zorg voor jouw kwetsbare naaste; wat kan wel en wat kan niet?

Niet alleen

Overal in Nederland zetten talloze lokale organisaties en kerken zich in voor mensen die hulp kunnen gebruiken.
Praktische hulp nodig? Een luisterend oor?
Je bent #nietalleen.

Zo werkt het:

1 Bel met ons nummer => 0800-1322
maandag t/m vrijdag: van 09.00 – 21.00 uur
zaterdag en zondag: van 09.00 – 20.00 uur

2 Een lokale organisatie of kerk zal je zo snel mogelijk benaderen om je te helpen.

Kijk voor meer info op:

Rode Kruis

Vanaf het begin van de uitbraak geeft het Rode Kruis voorlichting over het coronavirus. Het gaat om een nieuw virus waar nog niet alles over duidelijk is. Daarom is het cruciaal dat mensen de juiste informatie krijgen.

We hebben een pagina met tips om het risico op besmetting te verkleinen. Het gaat om simpele dingen zoals regelmatig je handen wassen en afstand houden van anderen. Daarnaast zijn er speciale tips om ouderen en kwetsbaren te helpen. Zij zijn extra vatbaar voor het virus en verdienen onze aandacht.

Het Rode Kruis heeft ook een hulplijn geopend voor kwetsbare mensen.
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit?

Voor meer informatie:

Rode Kruis Hulplijn: 070-4455 888

We helpen

Met wehelpen.nl kun je aangeven dat je best een keer iemand een handje wilt helpen. Of je kunt laten weten waar je hulp bij nodig hebt. Ook kun je samen met bekenden via de website tijdelijk of wat langer zorgen voor een ander.

Helpdesk voor Statushouders

De Coronacrisis roept vragen op over gezondheid, werk, inkomen en kinderen. Bij de helpdesk voor statushouders spreken de medewerkers Arabisch en Tigrinya.

Bellen kan maandag tot en met vrijdag tussen 14.00 en 16.00 op nummer: 085-5808800

Klik hier voor de Facebookpagina