Naast landelijke initiatieven wordt er in de gemeente Súdwest-Fryslân van alles dichtbij, in de wijk of in het dorp georganiseerd. Klik op de link om naar de pagina met lokale initiatieven te gaan!
Lokale initiatieven Stichting Sociaal Collectief - Lees verder

Landelijke initiatieven

In Nederland zitten bewoners misschien thuis, maar niet stil. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er allerlei burgers en organisaties die zich inzetten om anderen te helpen. Hier vind je diverse initiatieven die in het land plaatsvinden.

Filter de initiatieven op organisatie

Tips voor jonge mantelzorgers

corona en jonge mantelzorger

De coronacrisis heeft op veel jonge mantelzorgers behoorlijk wat impact. Je zit meer thuis met elkaar en soms komt er ook niemand meer bij jullie thuis om te helpen. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Jonge mantelzorgers van de klankbordgroep JMZ PRO hebben een aantal tips voor je op een rij gezet.

Mind

Hoe blijf je ook mentaal overeind in deze stressvolle periode. Op de website staan tips, adviezen, contacten.

Hulplijn voor anderstaligen

Rode Kruis

Het Rode Kruis is gestart met een WhatsApp-hulplijn voor anderstaligen, speciaal voor mensen die de Nederlandse taal  niet goed machtig zijn en daardoor nauwelijks iets meekrijgen van de maatregelen rond het coronavirus. Zij vormen een risico voor zichzelf en voor anderen.

De WhatsApp-hulplijn is bereikbaar in (vooralsnog) het Turks via 06- 48158053 en in het Marrokaans-Arabisch & Tamazight (Berbers) via 06-48158055

GGZ Friesland corona luisterservice

GGZ Friesland

Om mensen te ondersteunen als zij worstelen met psychische vragen of hen op zijn minst een luisterend oor te bieden, is GGZ Friesland de Corona Luisterservice gestart. Dit is een gratis telefoon- en Whatsappdienst, bedoeld voor de inwoners van Friesland, zes dagen per week beschikbaar en bemand door opgeleide ervaringsdeskundigen.

Bereikbaarheid
De gratis Corona Luisterservice van GGZ Friesland is op maandag en zaterdag van 10.00 tot 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag van 15.00 tot 20.00 uur. Het nummer van de Corona Luisterservice is 058 – 293 2777.

Stay connected

Join us

Wil je meer contact met andere jongeren (12-25 jaar) ? Heb je zin om online leuke dingen te doen? Meld je dan aan voor Stay Connected. Door de coronacrisis voelen veel jongeren zich alleen. Ze hebben weinig of geen contact met leeftijdsgenoten. Stay Connected zorgt ervoor dat je nieuwe mensen ontmoet waarmee je elke dag even contact hebt en lol maakt. Wil je meer informatie? mail naar info@join-us.nu of  bel: 085 877 03 42

Samen dementie vriendelijk

Veel mensen met dementie en hun naaste/mantelzorger, zijn kwetsbaar en ontvangen nu geen of veel minder bezoek. En dat terwijl ze vaak afhankelijk zijn van het contact met anderen. Wat kun jij doen voor je buurvrouw, tante, opa, oma of vriend met dementie?

KBO-PCOB-infolijn

Deze ouderenbond heeft een speciale Ouderen-infolijn opgezet. Voor al uw corona-vragen, een luisterend oor of een praatje. Maar ook of overleg en (kleine) afdelingsbijeenkomsten door kunnen gaan. Van maandag t/m vrijdag bereikbaar op telefoonnummer 030-34 00 600

ANBO-telefoonlijn

Deze ouderenbond heeft een speciale ANBO-telefoonlijn geopend voor ouderen die zich zorgen maken of graag een praatje willen maken. Elke dag van 09.00 tot 21.00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 0348-46 66 66

Ommetje-app

Hersenstichting

Wandel samen en toch op afstand.

De Ommetje-app maakt het mogelijk om samen met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie te starten. Hierdoor kun je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op dezelfde locatie bent. Je kunt de app nu tijdelijk gratis downloaden.

Pharos

Het landelijke expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Op de website is informatie in meerdere talen te vinden. Begrijpelijke informatie over het coronavirus in het Nederlands, Turks, Tigrinya, Engels, Arabisch, Pools, Farsi, Chinees, Somalisch.

Schooltv

NPO Zapp/Zappelin en Schooltv (NTR) stellen educatieve programma’s beschikbaar via de tv-zender NPO Zappelin extra. Zo kunnen basisschoolkinderen elke doordeweekse dag Schooltv kijken, zonder dat zij een laptop, tablet of internetverbinding nodig hebben.

Steffie

Het coronavirus eenvoudig uitgelegd

Op deze website legt uitleghulp Steffie moeilijke informatie over het nieuwe coronavirus op een eenvoudige manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking en laaggeletterden.

Helpdesk voor Statushouders

De Coronacrisis roept vragen op over gezondheid, werk, inkomen en kinderen. Bij de helpdesk voor statushouders spreken de medewerkers Arabisch en Tigrinya.

Bellen: 085-5808800

(maandag tot en met vrijdag tussen 14.00 en 16.00)

Mantelzorg.nl

Informatie voor mantelzorgers:

Als mantelzorger wil je weten waar je rekening mee moet houden in de zorg voor jouw kwetsbare naaste; wat kan wel en wat kan niet?

Neem contact op met de Mantelzorglijn 030 – 7606055.

Niet alleen

Ondanks het coronavirus (COVID-19), staan we voor je klaar. Overal in Nederland zetten talloze lokale organisaties en kerken zich in voor mensen die hulp kunnen gebruiken.

Praktische hulp nodig? Een luisterend oor? Je bent #nietalleen.

Zo werkt het:

1. Bel met ons nummer => 0800-1322

maandag t/m vrijdag: van 09.00 – 21.00 uur

zaterdag en zondag: van 09.00 – 20.00 uur

2. Een lokale organisatie of kerk zal je zo snel mogelijk benaderen om je te helpen.

Rode Kruis

Het Rode Kruis geeft voorlichting over het coronavirus en heeft ook een hulplijn geopend voor kwetsbare mensen.

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit?

Bel met de Rode Kruis Hulplijn: 070-4455 888

We helpen

Met wehelpen.nl kun je aangeven dat je best een keer iemand een handje wilt helpen. Of laten weten waar je hulp bij kunt gebruiken. Ook kun je samen met bekenden via de website tijdelijk of wat langer zorgen voor een ander.

Het gebruik van de website is gratis en voor iedereen vanaf 16 jaar. Voor de hulp mag geen financiële vergoeding worden gevraagd of geboden.

Kijk voor meer info op: https://www.wehelpen.nl/ik-zoek-hulp/hulpprofielen/