Nieuwe Buren heeft samen met Socioloog Radboud Engbersen een Magazine gemaakt. Lees de ervaringen en analyses. Met een speciale pagina over wat we hebben geleerd.
Magazine Nieuwe Buren Stichting Sociaal Collectief - Lees verder

Nieuwe Buren

Op een grasveldje in Sneek staat een vrolijk gekleurde pipowagen. Aan de uitgeklapte picknicktafels zitten mensen koffie te drinken. Twee jongeren spelen met een diabolo, een voorbijganger met een hond blijft nieuwsgierig staan en knoopt al snel een praatje aan met de sociaal werker. “Wij zijn jullie Nieuwe Buren.” Zegt zij.

Nieuwe Buren is een initiatief van Sociaal Collectief SWF en woningcorporatie Accolade. Niet alleen de gemeente Súdwest-Fryslân, maar ook verschillende andere maat­schappelijke organisaties hebben zich erbij aangesloten. Samen met de GGD Fryslân, Elkien, Akte2 en de buurt­sportcoach zijn zij het team van Nieuwe Buren nummer 142. Dat getal stond al op de Pipowagen, zo blijven de medewerkers altijd de buren van 142, waar ze ook staan in de wijk. Niet langer gaan de organisaties afzonderlijk langs de bewoners, ze werken samen. Medewerkers wachten niet af, maar halen de vragen en verhalen op in de wijk.

In september 2019 is het deel met de pipowagen afgesloten met de Nieuwe Burendag. Bekijk hieronder de vrolijke zonnige aftermovie.

2021
Inmiddels heeft de pipowagen plaats gemaakt voor een Nieuwe-Buren-Bakfiets. Met deze fiets gaan de medewerkers iedere week de wijk in. Koffie drinken, een praatje maken, voetballen of informatie verspreiden; al het materiaal gaat in de bakfiets mee. Iedere maand is er een grote activiteit in wijkgebouw de Opslach voor jong en oud. Verschillende bewoners van Lemmerweg-West zijn nu actief en komen op wijkavonden waar hard gewerkt wordt aan drie thema’s:

• Een schone, groene en veilige wijk;
  • Activiteiten in de wijk (met aandacht voor tieners)
  • Ontmoeting stimuleren

Wil je meedoen in Lemmerweg-West? Meedenken op de wijkavonden? Activiteiten organiseren? Neem contact op met Nynke.

Nynke de Boer
06-11 60 77 48
n.deboer@socoswf.nl

Meer weten over de activiteiten van Nieuwe Buren? Bekijk de nieuwsbrief en een artikel uit het Sneeker Nieuwsblad. Volg Nieuwe Buren op Instagram of op Facebook