Heb jij vrije tijd? Wil je samen met anderen jongeren iets leuks doen? Of ben je op zoek naar een bijbaantje of een leuke klus bij jouw in de buurt? Cool Súdwest helpt!
Volg ons op Instagram! Stichting Sociaal Collectief - Lees verder

Cool Súdwest

Wat is Cool Súdwest?

Cool Súdwest is een project in Súdwest-Fryslân voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud. Het motto is: Alle jongeren gezond! De gemeente wil het middelengebruik sterk verminderen en daarmee zorgen dat jongeren gezond en veilig opgroeien. In IJsland wordt er al heel lang gewerkt aan de gezondheid van jongeren. Samen met jongeren en hun ouders. Omdat het in IJsland zo goed gaat heeft de gemeente hun aanpak als voorbeeld gebruikt.

In IJsland gebruikten jongeren twintig jaar geleden nog de meeste drank, drugs en sigaretten. Nu scoren ze in vergelijking met andere landen heel goed en zijn er veel minder jongeren die middelen gebruiken.

In IJsland hebben ze onder andere ingezet op de vrijetijdsbesteding van de jongeren. Wat vinden zij leuk om te doen en waar zit hun talent? Jongeren konden bijvoorbeeld meer gaan sporten of muziek maken maar ook een baantje nemen of vrijwilligerswerk doen. In Súdwest-Fryslân vinden we dit een goed idee en noemen het project: Cool Súdwest.

Als ouder, buurman, jongerenwerker of docent, ben je belangrijk voor een jongere. Hij of zij ziet je (onbewust) als rolmodel. Maar wat is een rolmodel eigenlijk en hoe kun je een positief rolmodel zijn? kijk voor interessante tips naar ons filmpje via deze link naar ons YouTube kanaal en kijk op de website van Coolsudwest.

Wie werken er mee in Cool Súdwest?

De partijen in de gemeente Súdwest-Fryslân die samenwerken in dit project zijn onder andere scholen in het voortgezet onderwijs, Buurtsportcoaches, het Jongerenwerk van Sociaal collectief, Stichting Cultuur Kwartier Sneek en de GGD.

Wat heb jij aan Cool Súdwest?

Er zijn activiteiten bij jouw in de buurt waar je aan mee kunt doen! Maar ook voor bijbaantjes kun je terecht op de Instagram van Cool Súdwest: Instagram

Klussendienst

Heb jij tijd over en wil je een tegoedbon verdienen voor bijvoorbeeld een workshop karate, een andere sport of muziek maken? Dan zijn we op zoek naar jou! Wij zoeken jongeren tot 18 jaar die klussen willen doen in onze dorpen en steden. Denk aan helpen bij de groenvoorziening, het uitvoeren van reparaties, of het opruimen van zwerfafval. Voor gemiddeld 20 uur werken krijg je een tegoedbon die je kunt inruilen voor een kennismaking met je favoriete sport of hobby. Aanbod tegoedbonnen

Hoe werkt de klussendienst?

Vrijwilligerswerk

Lijkt het je leuk om vrijwilligerswerk te doen maar weet je niet zo goed welke keuzemogelijkheden er zijn? Of weet je niet of je hier geschikt voor bent? Wij kunnen je daarbij helpen. Samen kunnen we op zoek gaan naar vrijwilligerswerk dat helemaal bij jou past. Neem contact op met de vrijwilligersvacaturebank van het Stipepunt bij jou in de buurt. Klik hier voor het stipepunt bij jou in de buurt

Contactpersonen, jongerenwerkers, in Súdwest-Fryslan:

Wil je meer weten of even iets vragen aan de jongerenwerker bij jou in de buurt? Bel of app:

Jelle 06-11777984 (Sneek)

Leanne 06-13 32 43 55 (Bolsward)

Mireille 06-46936085 (Bolsward)

Sabine 06-46085236 (IJsselmeerkust)

Wat is Cool Súdwest?

Wie werken er mee in Cool Súdwest?

Wat heb jij aan Cool Súdwest?

Klussendienst

Hoe werkt de klussendienst?

Vrijwilligerswerk

Contactpersonen, jongerenwerkers, in Súdwest-Fryslan:

Jelle 06-11777984 (Sneek)

Leanne 06-13 32 43 55 (Bolsward)

Mireille 06-46936085 (Bolsward)

Sabine 06-46085236 (IJsselmeerkust)